【感想・考察】『今日はカノジョがいないから』25話における映画館でのやり取りに唖然としたのだが


DSC_5871.JPG

https://amzn.to/3QK6VNR


『今日はカノジョがいないから』25話

サブタイトル:邂光


ゆにと風羽子が映画館で「冬虫夏草のブランシュネージュ」の映画を見る話。


『今日はカノジョがいないから』25話の魅力
  • 映画鑑賞を行っている人達が大勢いる中で愛を確かめ合うゆにと風羽子
  • 風羽子のまさかの決断
  • 人混みの中でゆにを見つける風羽子

『今日はカノジョがいないから』25話の感想

映画をそっちのけで愛を深め合うゆにと風羽子にゾクゾクした…


これまでは淫靡かつ情熱的なキスシーンが展開されていたけど、25話におけるゆにと風羽子のキスシーンは温もりや安らぎを感じさせるものになっていたと思うんだ。


結局はゆにと風羽子がクズであることに変わりないんだけど…ゆにと風羽子の弱さやどうしようもない部分が魅力に繋がっているように思う。弱さ故に目の前にある甘さや安らぎに流されてしまうゆにと風羽子は人間味に溢れている。


ゆにと風羽子が愛を深め合っているにも関わらず、周囲の人間達はまるで無関心。


DSC_3527.JPG


渋谷で秘密のデートを行っているゆにと風羽子に通行人達が無関心だったのを思い出してしまう。


映画館という閉鎖された空間でのやり取りは5話におけるインターネットカフェでの出来事が頭に浮かぶ。


閉鎖された空間×周囲に見られるかもしれないというリスク=大きな興奮


といった具合に映画館でのやり取りは読み手に興奮を与えるのではないだろうか。


岩見先生の描く漫画はモブや背景の描き込み具合も凄い。


だけど、主役となるキャラクター達がモブや背景に埋もれていない。


こういった部分は岩見先生の凄さなのだと思う。


kyoukano25.png


ゆにと風羽子のキスシーンの構図はこのようになっていた。


モブ達の表情をあえて描かず、ゆにと風羽子に影を落とすことで見せたいものを際立たせていたように思う。


また、ゆにと風羽子の描写が細かいのも印象に残る。


奥に配置されたゆにと風羽子に視線が向くのはそういった配慮があるからだろう。


また、ゆにと風羽子周辺に空席を配置することで見せたいものをより目立たせる。仮に最後列以外満席といった状態だと見え方は変わっていたかもしれない。そうなったら、ゆにと風羽子が目立ちにくくなるような。


後、ゆにと風羽子を右上に配置されていたのも大きなポイントなのかなと。漫画を読む時、自然と右上の部分に目線を向ける。小説を読む時も右側から読む。そういったことを踏まえると、ゆにと風羽子の配置は理にかなっていると言えるだろう。


ゆにと風羽子を中心にモブ達が配置されていることを踏まえると、岩見先生はゆにと風羽子を最初に配置し、その後にモブ達を配置したのではないだろうか。


DSC_4382.JPG


ラストにおける風羽子がゆにの母親になりたいと告白するシーンは4巻の表紙が頭によぎる。ゆにと風羽子が着飾っていないのがそう感じた理由だ。


赤ちゃんと接した風羽子がゆにの母親になりたいと吐露した際、恋人じゃないんだと風羽子に言いたくなった…


風羽子はこの先ずっとゆにの恋人にならないつもりなのか。


優月の赤ちゃんに接した後の風羽子はまるでゆにを優しく包み込む聖母のように見えなくもない。


対するゆには愛情に飢え、安らぎを求める子供のようだ。


七瀬と接する時間が少なく、孤独で押しつぶされそうなゆに。


ゆにが風羽子に会う理由は単純に会いたいからだけでなく、ゆにの気持ちに対して的確に応える風羽子に安らぎを感じていたからなのだろう。


自分がいなければゆには一体どうなるのだろうといった気持ちが風羽子の心に芽生えたのかもしれない。救いを与える者と救いを求める者。『今日はカノジョがいないから』において、救いと安らぎといった要素も落とし込まれているのではないかと思うばかり。


kyoukano25-3.png


『今日はカノジョがいないから』25話の扉絵のインパクトが大きかった。


ゆにが七瀬の手を握りつつ、風羽子の寵愛を受ける様子にドキッとする…対する七瀬もゆにの手を握りつつ、雪に優しい表情を向けていた。七瀬もまた雪と接する中で安らぎを感じているのだろう。なぜなら、雪は七瀬の理解者なのだから。さまざまな状況下において、雪は七瀬を支え続けたことに変わりはない。


扉絵を見ると、ゆにと七瀬の弱さやどうしようもなさが色濃く反映されている。


ゆには七瀬に会えない時に風羽子から寵愛を受け続けているのに対し、七瀬はゆにとの時間を作らない代わりに雪と長く接し続けていた。ゆにの浮気が発覚した後、七瀬と雪はテーマパークで遊んでいたのも印象的。ゆにも七瀬も同じ穴の貉といったところか。ゆにも七瀬もずっと浮気し続けるのではないかという想いを抱かせる。


この先、ゆにに待ち受けるのは罪と救いの両方。浮気し続け、七瀬を裏切った罪。ゆにのことを最も理解している風羽子の救い。風羽子に救われるのに比例して、ゆには罪を重ね続ける。七瀬のメッセージを受け取る度、ゆには良心を傷め続けていく。


上映中、ゆにと風羽子がスマホでメッセージを送り合っていたけど、それが秘密の関係だというのをより際立たせていた。映画館だからというのもあるけど。スマホの演出は『今日はカノジョがいないから』で何度も用いられている。


手を取り合うゆにと風羽子が本当に美しかった…


目は口ほどにものを言うというやつか。ゆにが涙を流していた理由は風羽子にずっと会えなくて寂しかったからかな。それ程までに風羽子の愛情はゆにの心を支配している。風羽子は罪深き聖母といったところか。


DSC_5610.JPG


『ささやくように恋を唄う』もキャラクターの瞳で強く訴えかける描写が多いような気がする。『ささ恋』はキャラクターの表情を全面に押し出し、強く訴えていく百合漫画というのが自分の考え。


DSC_0373.JPG


『君と綴るうたかた』4巻の表紙の場合、雫が夏織を助けたいという想いが目から伝わってくる。


DSC_5007.JPG

https://amzn.to/3ykNuFk


反対に『君と綴るうたかた』1巻の場合、夏織の目からが雫の全てを知っていると訴えかけているような気がした。また、重さや苦しさを連想させる水が重い話なのかなと想起させる。後はうたかたという単語。うたかたは水面に浮かぶ泡を意味する。儚さなどを連想する方が多いのではないだろうか。うたかたという単語がつくと、どうしても儚い・重いイメージがついてしまうのだ。


DSC_5466.JPG


『ロンリーガールに逆らえない』はキャラクターの手で見せ場を提示していることが多い。


救いを求める度に罪を背負わなければならないゆにを見ると、複雑な想いが生じてしまう。七瀬との関係を終わらせたくないけど、風羽子の救いも捨てたくないというゆには何と欲深いことか。


多くの方にとって、自分のことを理解してくれるかもしれない人というのは大きな存在だと思う。


それを色濃く描いたのは『デジモンアドベンチャー02』。


『デジモンアドベンチャー02』において、及川というキャラクターが何かしらの悩みを抱えた子供達に自分のことを理解してくれるかもしれないという想いを抱かせ、目的を達成しようとした。本当の恐怖というのは日常の中に潜んでおり、自分のすぐ近くにいるのかもしれないと思いましたね。


インターネットでいろいろな情報を収集しているのを見る限り、共感を求めている方が多いように見受けられる。そういったものを目にするたび、自分のことを理解し、救いを与える存在を求めている方は想像以上に多いのかなと感じてしまうのだ。


それにしても、映画館に向かう時のゆにと風羽子は傍から見ると、恋人のように映る。ゆにと風羽子の幸せそうな表情が何とも言えない…


通行人達はゆにと風羽子を見て、一体何を思ったのか。


少なくとも、通行人達はゆにと風羽子が浮気しているなんて夢にも思わないだろう。


映画館の中で目を輝かせる風羽子は可愛い。目の前に広がる光景全てが風羽子にとって新鮮なもの。


映画館は非日常的な空間づくりを意識しているように思える。天井の高さや床、照明などによって非日常的な空間を演出しているのだろう。シネコンで映画を見る度、まるで宇宙ステーションに訪れているような感覚を抱いたりする。そう想う方が他にどれだけいるか分からないけど。少なくとも、風羽子が映画館に広がる光景に目を輝かせる気持ちは物凄く分かるのだ。


映画館でのやり取りから風羽子の両親がいかに厳しかったかがよく分かる。


風羽子は何も産まないまま死んでいくのだと言っていたのも印象に残る。赤ちゃんを産まない代わりにゆにの母親になろうとする風羽子。決して何も産まないことはないだろうと風羽子に言いたくなる。初見の時は複雑な感情を抱いてしまった。風羽子はゆにの愛情を生み出し、ゆにを優しく育んでいく。救いを与えていることは確かだ。


風羽子のSNSのアイコンは鳩。鳩は平和の象徴だ。人々を平和に導く存在と言えば良いのか。そんな鳩は風羽子のメタファ。こういった点からも風羽子がゆにを救う存在だというのをより実感することができる。


『今日はカノジョがいないから』はゆに達のどうしようもない一面が印象に残るけど、人が誰しも救いや安らぎを求めている側面を色濃く描いている点も魅力の1つではないかと解釈している。


七瀬を裏切り、風羽子の愛情によって安らぎを得たゆに。ゆにの心身は風羽子の愛情という名の根に侵食されてしまっているのだろう。


七瀬のことが好きという感情と風羽子の愛情を享受し続けたいという感情が同時に存在するアンビバレンスにゆには陥っているのかな。七瀬もゆにと一緒にいたいという感情と雪の優しさに甘え続けたいという感情が同時に存在しているようだけど。


寒がる風羽子にマフラーを渡すゆにが優し過ぎるぅぅぅ…


こんなん、風羽子がゆにに心を奪われるやろ。ゆにの匂いに安らぎを感じている風羽子はゆにに救われているのが実感する。ゆにが風羽子にマフラーをかけるシーンに用いられていた描き文字も柔らかい感じ・優しい感じがした。マフラーの質感をイメージしやすくなっている。


素材の質感や動作のスピードなどが描き文字で上手く表現されていると思うんだ。


ゆには七瀬と付き合つつ、風羽子と浮気する毎日を送るのか。26話以降の展開も見逃せない。


Xを閲覧していると、『今日はカノジョがいないから』は多くの方に愛され続けているのを実感する。いろいろな方に出会うきっかけを作った『今日はカノジョがいないから』に感謝してる。岩見先生と出会うことができて本当に良かった…


English edition

※This English is a machine translation.※


DSC_5871.JPG


Contents of episode 25 of "My Girlfriend's Not Here Today"

Subtitle:Kaikou


A story about Yuni and Fuuko watching the movie "Blanche Neige of Cordyceps" at the movie theater.


The charm of episode 25 of "My Girlfriend's Not Here Today"
  • Yuni and Fuuko confirm their love for each other in the presence of many people watching movies.
  • Fuuko's unexpected decision.
  • Fuuko finds Yuni in the crowd.

Thoughts on episode 25 of "My Girlfriend's Not Here Today"

I was thrilled to see Yuni and Fuuko deepen their love for each other by putting aside the movie...


Up until now, there have been lewd and passionate kissing scenes, but I think the kissing scene between Yuni and Fuuko in episode 25 was one that felt warm and peaceful.


In the end, Yuni and Fuuko are still trash... but I think Yuni and Fuuko's weakness and helplessness are what makes them so appealing. Yuni and Fuuko are full of humanity as they are swept away by the sweetness and peace in front of them due to their weakness.


Even though Yuni and Fuuko are deeply in love with each other, the people around them are completely indifferent.


I remember passersby being indifferent to Yuni and Fuuko going on a secret date in Shibuya.


DSC_3527.JPG


When it comes to interactions in the closed space of a movie theater, the incident at the internet cafe in episode 5 comes to mind.


Closed space x risk of being seen by others = great excitement


I think this kind of exchange at the movie theater will give readers excitement.


The manga that Iwami-sensei draws is amazing in how well the mobs and backgrounds are drawn.


However, the main characters are not buried in mobs or backgrounds.


I think this is the great thing about Iwami-sensei.


The composition of the kissing scene between Yuni and Fuuko was like this.


kyoukano25-2.png


I think they intentionally didn't draw the mobs' expressions and instead cast shadows on Yuni and Fuuko to highlight what they wanted to show.


I was also impressed by the detailed depictions of Yuni and Fuuko.


This consideration is probably why the eyes are drawn to Yuni and Fuuko, who are placed in the back.


Also, by arranging empty seats around Yuni and Fuuko, what Iwami-sensei wants to show will stand out even more. If all seats except the last row had been filled, the view might have been different. If that happens, Yuni and Fuuko will become less noticeable.


Also, I think the placement of Yuni and Fuuko in the upper right corner was a big point. When reading manga, our eyes naturally turn to the upper right corner. When reading novels, read from the right side. With that in mind, it can be said that the placement of Yuni and Fuuko makes sense.


Considering that the mobs are placed around Yuni and Fuuko, I think Iwami-sensei placed Yuni and Fuuko first and then the mobs.


DSC_4382.JPG


The scene at the end where Fuuko confesses that she wants to be Yuni's mother reminds me of the cover of volume 4. The reason why I felt that way was because Yuni and Fuuko were not dressed well.


When Fuuko met the baby and confessed that she wanted to be Yuni's mother, I felt like telling Fuuko that they weren't lovers...


Is Fuuko planning on not being Yuni's lover forever?


After meeting Yuduki's baby, Fuuko looks like a virgin who gently embraces Yuni.


Yuni, on the other hand, is like a child starving for love and seeking comfort.


Yuni doesn't have much time to interact with Nanase, and feels lonely and overwhelmed.


Yuni's reason for meeting Fuuko is not just because she wants to meet him, but because she feels comfort in Fuuko's ability to accurately respond to Yuni's feelings.


Fuuko may have started to wonder what would happen to Yuni without her. Those who give salvation and those who seek salvation. I can't help but wonder if "My Girlfriend's Not Here Today" also incorporates elements of salvation and comfort.


kyoukano25-4.png


The cover art for episode 25 of "My Girlfriend's Not Here Today" had a big impact.


I was shocked to see Yuni holding Nanase's hand and receiving Fuuko's affection...On the other hand, Nanase was also holding Yuni's hand and looking at Yuki with a kind expression. Nanase must also feel a sense of peace as she comes into contact with the snow. Because Yuki understands Nanase. Even under various circumstances, Yuki continued to support Nanase.


Looking at the cover art, it clearly reflects Yuni and Nanase's weakness and helplessness.


Yuni continues to receive Fuuko's love even when she is unable to meet Nanase, while Nanase continues to have long contact with Yuki instead of making time for Yuni. It was also impressive that Nanase and Yuki were hanging out at a theme park after Yuni's affair was discovered. Yuni and Nanase are companions in crime. It makes me think that Yuni and Nanase will continue to have an affair.


What awaits Yuni from now on is both sin and salvation. The crime of continuing to have an affair and betraying Nanase. Fuuko's salvation as she is the one who understands Yuni the most. In proportion to being saved by Fuuko, Yuni continues to commit more sins. Every time Yuni receives a message from Nanase, her conscience continues to be damaged.


Seeing Yuni, who has to bear the burden of sin every time she seeks salvation, gives rise to mixed feelings. Yuni doesn't want to end her relationship with Nanase, but she also doesn't want to give up on Fuuko's salvation. How greedy is Yuni.


I think that for many people, having someone who might understand them is a big help.


During the screening, Yuni and Fuuko were sending messages to each other on their smartphones, which made it even more obvious that they were in a secret relationship. Partly because it's a movie theater. Smartphone effects are used multiple times in "My Girlfriend's Not Here Today."


Yuni and Fuuko holding hands were really beautiful...


The eyes say as much as the mouth. I think the reason why Yuni was crying was because she missed seeing Fuuko for a long time. Fuuko's love dominates Yuni's heart to such an extent. Fuuko is like a sinful virgin.


DSC_5610.JPG


I feel like "Whisper Me a Love Song" also has a lot of strong depictions of the characters' eyes. My way of thinking is that "Sasakoi" is a yuri manga that emphasizes the characters' expressions and makes a strong statement.


DSC_0373.JPG


In the case of the cover of "The Summer You Were There" volume 4, Shizuku's desire to help Kaori can be seen through her eyes.


DSC_5007.JPG


On the other hand, in the first volume of "The Summer You Were There," I felt like Kaori's eyes were telling her that she knew everything about Shizuku. It also makes me think that this is a story about water being heavy, as it evokes images of weight and pain. The next word is utakata. Utakata means bubbles floating on the water surface. Many people may associate it with something like transience. When you hear the word utakata, it always gives you a fleeting and heavy image.


DSC_5468.JPG


"I Can't Say No to the Lonely Girl" often uses the characters to provide highlights.


"DIGIMON ADVENTURE 02" vividly depicts this.


In "DIGIMON ADVENTURE 02", the character Oikawa tries to achieve his goal by making children who are suffering from some kind of trouble feel that they might understand him. I realized that true fear lurks in everyday life and may be very close to me.


Judging from the various information gathered on the Internet, it seems that many people are looking for empathy. Whenever I see something like this, I feel that there are more people than I imagined who are looking for someone who can understand them and give them salvation.


Even so, Yuni and Fuuko appear to be lovers when seen from the side as they head to the movie theater. Yuni and Fuuko's happy expressions are indescribable...


What on earth did passersby think when they saw Yuni and Fuuko?


At least passersby wouldn't dream that Yuni and Fuuko were having an affair.


Fuuko's eyes shining in the movie theater are so cute. Everything that unfolds before my eyes is new to Fuuko.


Movie theaters seem to be conscious of creating an extraordinary space. The height of the ceiling, floor, lighting, etc. probably create an extraordinary space. Every time I watch a movie at a multiplex, I feel like I'm visiting a space station. I don't know how many other people think that way. I can totally understand the feeling of Fuuko's eyes shining at the sight unfolding in the movie theater.


The interaction at the movie theater clearly shows how strict Fuuko's parents were.


It also left an impression on me that Fuuko would die without giving birth to anything. Fuuko tries to become Yuni's mother in exchange for not having a baby. I feel like telling Fuuko that she will never give birth to anything. When I first saw it, I had mixed feelings. Fuuko creates love for Yuni and gently nurtures her. I'm sure it's a relief.


Fuuko's SNS icon is a pigeon. A dove is a symbol of peace. Is it okay to say that they are the ones who lead people to peace? The pigeon is a metaphor for Fuuko. From this point of view, we can feel more strongly that Fuuko is the one who will save Yuni.


"My Girlfriend's Not Here Today" leaves an impression on Yuni and the others about their helpless side, but I think one of its charms is that it vividly depicts the side of everyone looking for salvation and comfort. I'm interpreting it.


Yuni betrays Nanase and finds comfort in Fuuko's love. Yuni's mind and body must have been eroded by the roots of Fuuko's love.


I wonder if Yuni is falling into an ambivalence where she feels that she loves Nanase and wants to continue enjoying Fuuko's love at the same time. Nanase also seems to have both the desire to be with Yuni and the desire to continue being pampered by Yuki's kindness.


Yuni is so kind as she hands the muffler to Fuuko who is cold...


Fuuko will fall in love with Yuni like this. Fuuko feels comforted by Yuni's scent and realizes that Yuni is saving her. The drawn lettering used in the scene where Yuni puts a muffler on Fuuko also have a soft and gentle feel to them. It is easier to imagine the texture of the muffler.


I think the texture of the materials and the speed of the movements are well expressed through the drawn lettering.


Will Yuni spend her days dating Nanase and having an affair with Fuuko? Don't miss the developments after episode 26.


As I browse X, I realize that "My Girlfriend's Not Here Today" continues to be loved by many people. I'm grateful to "My Girlfriend's Not Here Today" for giving me the opportunity to meet many different people. I'm really glad I was able to meet Iwami-sensei...

この記事へのコメント